Friday, February 13, 2009

WITLOOF





Sekitar tahun 1845 dan 1870, chicory root (coffee substitute) menjadi tanaman penting di kawasan utara barat Brussels. Semasa musim sejuk, chicory root akan menghasilkan 'white sprouts' yang lebih menyerupai ENDIVE (a plant narrow whitish head with curly green leaves, which are eaten raw in salads). Orang Perancis memanggil tumbuhan ini sebagai 'endives de Bruxelles'. Manakala British dan Americans menggelarnya 'Belgian Endive'.
Pada tahun 1912, BELGIAN ENDIVES atau WITLOOF (sebut witlof) menjadi sumber utama kepada petani di daerah Kampenhaut, Belgium kerana tanahnya yang sesuai (campuran tanah bersama tanah liat, pasir dan kapur). Sebelum perang dunia ke 2, witloof dibungkus dalam 'wicker basket'. Semasa dibawah German ketika itu, ia telah ditukar kepada 'wooden crates' dan 'card boxes'.
Witloof boleh dimakan mentah dengan mayonis, namun di Flanders ia popular sebagai hidangan yang dimasak bersama ham, cheese dan dimakan bersama mashed potato. Pada pendapat kami, witlof ada rasa pahit2 sikit tapi ok sebab rangup.

3 comments:

raihan hassan said...

byk tgk dale crito2/rancangan mskn dia make sajo benda ni..tp tok pernah try lg...takut tok kn selera.kalu sedap gak boleh la try nok beli skali

KELUARGA ASHRAF said...

beli 3 ketul harga dalam € 0,60 aje. bolehlah try sebab takdok tepat kito.

Nurul said...

kalau belah french ni depa panggil chikorn..masak lemak putih pun sodap ni.